fredag, januari 30, 2009

Intressant dag

Idag har vi haft en heldag om gruppdynamik, hur en grupp funkar och vilka olika roller som finns. Intressant!! Jag har hört en del av det innan men vi fick göra en väldigt intressant och bra övning!! Vi fick nästan hela dagen på oss att sitta i våran basgrupp(vi är 5 i varje) och göra en övning som heter "det goda lärandet". Det gick ut på var och en hade en specifik roll och senast efter 30 min skulle man byta roll, alla skulle ha alla roller. De roller som fanns var: meddelare, underlättare, lyssnare, observatör, reflektör.
Meddelaren berättar om något (i detta fall erfarenheter av lärande) och underlättaren ställer frågor & hjäper meddelaren(ska ej ge sina synpunkter, ska ej bli diskussion). Lyssnaren bara lyssnar & ska sedan återberätta kort vad meddelaren sa. Observatören observerar samspelet mellan meddelaren & underlättaren och griper in om "reglerna" inte följs. Reflektören lyssnar och skriver ner tankar och funderingar han/hon får.

Väldigt bra övning!! Alla får komma till tals & alla tvingas lyssna. Övningen är till för att bryta mönster inom gruppen och skapa insikt.. Riktigt spännande!! Vi pratade inom min basgrupp att göra om den igen senare i vår-försommar.

Sedan hade vi 1,5 föreläsning. Segt på fred em kan jag lova, men den var bra. Måste återge några citat om grupper från den:

"God kommunikation är lika stiumlerande som starkt kaffe och det är precis lika svårt att sova efteråt" (Anne Morrow Lindberg"

"I genuin kommunikation råder alltid genuin osäkerhet. Jag vet inte vad jag sagt förrän du svarat och du vet inte vad du sagt innan jag svarat. Du visar mig vad jag har sagt och jag visar dig vad du sagt" (Johan Asplund, ur "det sociala livets elimentära former")

"Det 21a århundradet... kommer präglas av välinformerad förvirring"

Inga kommentarer: